Як ми вже відмічали в
попередніх публікаціях, рік що наступив обіцяє бути цілком оптимістичним. І хоча ключові проблеми ринку маркетингових комунікацій як і раніше актуальні, є очевидний прогрес.
Чимало великих рекламодавців демонструють гарний приклад партнерських відносин. Вони прагнуть налагодити конструктивну співпрацю з агентствами – формують адекватні пропозиції, приймають і реалізують справедливі умови контрактів. Такий взаємовигідний діалог в результаті призводить до ефективних кампаній і зростання бізнесу в цілому.
Агентства МАМІ активно підтримують таке взаємне прагнення назустріч одне одному. І агентства, і клієнти прекрасно розуміють, що зараз настав переломний момент на ринку. Жодна сторона не хоче і не може далі працювати в умовах невпевненості та тиску. Ми всі визріли для цивілізованих, взаємоповажних відносин.
Наслідуючи цю ініціативу, ми формулюємо Ключові принципи взаємної співпраці. У фокусі цих принципів – максимальний акцент на ефективності реалізованих проектів. Це та мета, яка стратегічно важлива і для клієнтів, і для агентства. Виходячи з цієї єдиної для рекламодавців та агентств позиції, ми хочемо сформувати певний стандарт професії, зрозумілий і схвалений всіма прогресивними учасниками ринку.
Ми, як агентства, вважаємо пріоритетом інтереси та результати наших Клієнтів. Для того, щоб гарантувати якісний сервіс і професійний супровід, запобігти регресу галузі, Міжнародна Асоціація Маркетингових Ініціатив пропонує Ключові Принципи Справедливої Співпраці з Клієнтом. Ці Принципи стануть частиною Професійного стандарту маркетингових сервісів. Професійний стандарт включає також
Кодекс Етики МАМІ, і буде доповнений Кваліфікаційними рекомендаціями, Професійною термінологією та іншими важливими документами.
КЛЮЧОВІ ПРИНЦИПИ СПРАВЕДЛИВОЇ СПІВПРАЦІ.
Основні положення.
Ефективні тендери та результативність участі
1. Тендер має бути відкритим та прозорим, зі зрозумілими та заздалегідь оголошеними критеріями оцінки пропозицій, рівними для всіх учасників.
2. Тендер – це змагання між суперниками «рівного рангу», за єдиними правилами і брифам, з наданням єдиної для всіх інформації та рівних умов участі. Рекомендоване максимальне число учасників в тендері – 3-5 компаній. Практика показала, що це дає можливість реального та усвідомленого вибору.
3. Співпраця з клієнтом передбачає взаємну повагу до нематеріальних активів обох сторін. Інтелектуальна власність та авторські права, пов'язані з брендами клієнтів, захищаються законом та угодами. Ми пропонуємо симетричний підхід, який дозволить агентствам уникнути непотрібних витрат ресурсів і захистити наш інтелектуальний / творчий продукт, а саме:
а) Кількість етапів тендеру не перевищує 3 (відбір на основі credentials, вартісний/ціновий етап, етап розробки пропозиції). Це дасть можливість клієнту системно підійти до проведення тендеру та оцінки пропозицій.
b) Агентство допрацьовує лише ті ідеї, які пройшли до наступного етапу, з урахуванням конкретних коментарів стосовно відібраних ідей. Всі агентства мають право робити запит і отримувати змістовний зворотний зв'язок від організаторів за підсумками тендеру, щоб мати об'єктивну оцінку та можливість удосконалювати свої пропозиції.
c) Розробка (ідеї, дизайн, слогани та інше) агентства є об'єктом його авторського права та інтелектуальною власністю. Пріоритет в реалізації проекту надається автору і розробнику, якщо про інше не йшлося в початкових умовах тендеру. Це дозволить уникнути викривлення прийнятої ідеї іншим виконавцем, що веде до зниження результативності.
d) Якщо ідея агентства прийнята, але реалізується силами клієнта або третьої сторони, то таке рішення має бути ухвалене агентством-автором ідеї, при цьому, клієнт повинен оплатити розробку ідеї агентству – автору ідеї. У таких випадках агентство ще може консультативно, на розумних умовах, супроводжувати реалізацію прийнятої ідеї іншим виконавцем, щоб зберегти її ефективність.
4. Завдання агентства – максимально сприяти ефективності бізнесу клієнта, для цього необхідно повне розуміння завдань кампанії. Процедура особистого дебрифінгу істотно підвищує ефективність тендерних пропозицій та оптимізує витрати ресурсів агентства.
5. Підготовка якісної пропозиції вимагає певного часу. Перевірені світовою та українською практикою терміни: розробка стратегії та креативу – не менше 12 робочих днів, творча ідея проекту – не менше 10 робочих днів, ціновий тендер – 10 робочих днів. Ці стандарти дають можливість клієнтам отримувати ефективні розробки від агентства, а агентству дозволяють підготувати якісну тендерну пропозицію.
6. Істотні зміни в брифі, коли агентства вже почали роботу над пропозиціями, змушують агентства радикально переробляти або починати розробку з нуля. Всі попередні витрати ресурсів агентства стають марними, така втрата ресурсів неприпустима, особливо в умовах економічної кризи. Якщо істотні зміни в брифі ведуть до принципових змін/повних переробок напрацювань, ми пропонуємо клієнту компенсувати попередні витрати агентства.
7. Результати тендеру оголошуються не більше ніж через 14 робочих днів після прийняття пропозицій. Рівні умови для всіх учасників тендеру передбачають, що про результати всі будуть проінформовані одночасно, в однаковій формі, в єдиному і рівному обсязі інформації. Обом сторонам важливо уникнути неформальних розмов і чуток про підсумки тендеру, оскільки це веде до нерівних умов і ставить під сумнів етичні норми і репутацію клієнта.
8. Ми вважаємо, що дотримання цих принципів відповідає взаємним інтересам рекламодавця та агентства, і допоможе суттєво підвищити ефективність співпраці. Агентства не можуть сприймати як стратегічні і значущі ті проекти, в яких порушуються принципи справедливості та взаємної поваги.
Чесні договірні умови, обґрунтовані ціни, прозора схема співпраці
1. З урахуванням практики постоплат з боку клієнтів та передплат агентства підрядникам, а також вартості використання оборотних коштів, контракти з постоплатою і комісія на послуги третіх осіб повинні включати також % кредитування.
2. В рамках підготовки та реалізації проектів, агентство маркетингових сервісів виконує також креативні роботи (розробка ідеї, слогану, дизайну матеріалів та інше), які є окремим пунктом витрат і повинні бути оплачені замовником додатково.
Основна мета, яка об'єднує всі агентства, що підписалися нижче – бажання розвивати економіку, розвивати бізнес клієнтів і свій власний, створювати ефективні рішення. Умови взаємного партнерства допоможуть і агентствам, і клієнтам зберегти ресурси, працювати на довгострокову перспективу і отримати відчутні результати.
Європейські цінності передбачають побудову чесних партнерських відносин і справедливу оцінку праці. Запропоновані принципи дадуть можливість ринку сфокусуватися на якісному розвитку, від чого виграють всі учасники процесу: професіонали, клієнти, агентства. Це солідарна і зважена позиція ключових агентств, які по суті сформували український ринок маркетингових сервісів за останні 20 років, і сьогодні є провідними гравцями у сфері маркетингових комунікацій.
Учасники ринку маркетингових комунікацій, які підписали даний документ, висловлюють свою згоду з даними принципами, і намір дотримуватися їх у своїй роботі:
Версії документів українською, російською та англійською мовами за посиланнями: