Оцінка обсягу ринку маркетингових сервісів. Підсумки 2023 та прогноз 2024. «Жити й працювати попри все».

Цьогорічний підсумок та прогноз ринку маркетингових сервісів – оптимістичні, всупереч війні, яка руйнує та знищує. Ми працюємо, будуємо, відновлюємо органічне маркетингове середовище для людей та бізнесу. Нам усім тут жити, тож наш внесок в економіку країни надзвичайно важливий.  Здається, що маркетингові сервіси, які переживають турбулентність майже щороку, призвичаїлись. Робота в умовах щорічного форс-мажору мобілізувала гнучкість, креативність, адекватну реакцію на постійні зміни. Курс на позитивну динаміку став відповіддю на виклики.
 
Оцінка ринку маркетингових сервісів від Міжнародної Асоціації Маркетингових Ініціатив (МАМІ).
Маркетингові сервіси Обсяг 2019р., млн грн. Обсяг 2020р., млн грн. % зміни 2020 до 2019 Обсяг 2021р., млн грн. % зміни 2021 до 2020 Обсяг 2022р., млн грн. % зміни 2022 до 2021 Обсяг 2023р., млн грн. % зміни 2023 до 2022 Обсяг 2024р., млн грн. % зміни 2024 до 2023
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО 7 034 5 299 -25% 5 959 12% 2 387 -60% 2 858 18% 3 375 19%
У тому числі:                      
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу) 2 542 2 161 -15% 2 377 10% 1 188 -50% 1 426 20% 1711 20%
Loyalty marketing  (Mailing, DB management, Contact-Center) 1 122 1 066 -5% 1 119 5% 560 -50% 616 10% 708 15%
Consumer marketing 1 587 1 270 -20% 1 460 15% 438 -70% 526 20% 631 20%
Event Marketing and Sponsorship 1 783 802 -55% 1 003 25% 201 -80% 260 30% 325 25%





Упродовж 2023 року спостерігаємо зростання у всіх напрямках маркетингових сервісів. Споживча активність, що спостерігається в останні півроку, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг, як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку. Клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже, повернулися до активного стимулювання продажів.
 
Отже, є збільшення майже по всім сегментам: trade, consumer marketing на 20%, event marketing на 30%, а loyalty marketing на 10%. В цілому зростання обсягів ринку маркетингових сервісів у 2023 році на 18%.
 
У 2024 році буде подальше відновлення проведення офлайн івентів від маленьких до великих (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних). Зараз комерційні бренди і неприбуткові організації планують нові споживчі активації, що сприятиме зростанню кількості маркетингових проєктів. Загалом оптимістично прогнозуємо збільшення обсягів ринку маркетингових сервісів до 19%.
 
Віримо в нашу Перемогу, продовжуємо допомагати ЗСУ і працювати!

Запрошуємо ознайомитися з детальними коментарями експертів ринку маркетингових сервісів.
 
Світлана Степаненко, керуюча партнерка BetterSvit
"Жити й працювати попри все" -  я б так назвала цей рік. Бізнеси стали ще активніші та сміливіші - і мова не лише про Україну, а й про вихід за її кордони. Як, наприклад, це успішно робить Нова Пошта в Європі чи український виробник кормів для тварин Кормотех по світу. Економічний підйом бізнесу у 2023 році вплинув і на значне пожвавлення в галузі маркетингових сервісів.
Відновили свою роботу офлайн івенти від локальних до національних (професійних, галузевих, освітніх, розважальних, корпоративних), з'являються нові ініціативи. А це і є яскравий лакмусовий папірець життя. Сьогодні як комерційні бренди, так і неприбуткові організації створюють або планують нові споживчі активації, яких в наступному 2024 році оптимістично може побільшати на 30%. Також спостерігаємо зростання шопер-маркетинг проєктів у ритейлі в порівнянні з тишею 2022 року.
Ба більше, що мене особливо радує - лончуються нові українські бренди, особливо у категоріях IT, продукти харчування, напої, одяг, ритейл та секторі громадських організацій. Великий страх 2022 року "треба почекати" проходить, і бізнеси вже не лише відновлюються, а й розвиваються, інвестуючи у виробничі потужності, нові продукти та промоцію
 
Оксана Коротченко, Commercial Director All Motion
Ринок маркетингових сервісів України адаптувався до нової реальності. Усі ми стали міцнішими: ще краще освоїли короткострокове планування, у кожному проєкті враховуємо всі реалії та ризики, пов'язані з воєнним часом, і вміло знаходимо рішення за необхідності економії бюджетів.
На жаль, ще не всі міжнародні компанії готові робити проєкти в умовах війни, але тренд на повернення до активної діяльності є. Ми переконані, що у 2024 році ще більше компаній скасують обмеження на маркетингові активності.
Ми раді поверненню бізнес-івентів і корпоративних заходів. Робимо виїзні заходи не тільки в Україні, а й вивозимо групи за кордон, попри складну логістику. Корпоративна соціальна відповідальність, на нашу думку, назавжди стала невід'ємною частиною маркетингової стратегії брендів, і тепер у кожну активність інтегрована складова, корисна суспільству.
Якщо говорити про прогнози, які зараз так складно робити, ми не очікуємо повернення до довоєнних обсягів у 2024 році, але ми налаштовані оптимістично. Адаптація ринку відбулась, тож на нас чекає зростання активності та повернення великих клієнтів у "гру". З викликів - ми вже починаємо відчувати проблеми, пов'язані з нестачею кадрів і думаємо над їхнім вирішенням. Віримо в краще, продовжуємо допомагати ЗСУ і працювати.

Володимир Зборовський, директор Havas Engage Ukraine
2023 рік для рекламного маркетингу можемо характеризувати як період відновлення після повномасштабного вторгнення 2022 року. У другому півріччі можу відзначити доволі стрімке зростання активності в усіх сегментах маркетингових сервісів. Про це свідчить кількість реалізованих проєктів, кількість запитів, кількість тендерів у році, що минає.  Компанії повертаються до правильних стратегій боротьби за свого клієнта, стимулюючи увагу до свого продукту. Бездіяльність може надто дорого коштувати брендам та привести в майбутньому до значних втрат. Разом з тим тренд hr-бренд, направлений на підтримку, турботу та ментальне здоров’я команд компаній буде тільки посилюватися, а це дасть поштовх і збільшення долі в сегменті івентів. Тому робити прогнози на 2024 в сьогоднішніх умовах можна з долею оптимізму, проте слід пам’ятати та враховувати, що більшість клієнтів продовжує стратегію короткострокового планування.
 
Олег Коржик, IT директор Prospects Ukraine
Комунікація  бізнесу, споживачів та професіоналів дає можливість навіть у теперішні складні часи розвивати та успішно утримувати маркетинговий ринок сервісів України.
Пріоритетним напрямком у розвитку маркетингових сервісів є професійно розроблені мікросервіси, які дають змогу повторного використання та можливість залучення малих інвестицій на їх розробку. А у випадку знецінення - мікросервіси не потребують великих бюджетів для їх оновлення.
В той час, коли для більшості шанс утриматись на плаву  - це мрія, для професіоналів це виклик і надалі надавати маркетингові послуги ідеально дозовано, прогресивно та в міру просто.
Помилка коштує занадто дорого, бо на кону завжди стоїть бюджет, прибуток, репутація, зупинка діяльності. Кожен крок має бути контрольованим та лише в межах цілі.
Наразі в країні складається ідеальна ситуація для професіоналів. Продовжуємо працювати на благо Україні та примножуємо свій досвід.
Разом переможемо.
 
Тетяна Гусак, бізнес юніт директорка Adsapience
Ринок маркетингових сервісів за останній рік пережив безліч труднощів та викликів, але пристосувався до них напрочуд швидко. Уже в другому півріччі клієнти почали жвавіше планувати маркетингову діяльність, організовувати внутрішні та зовнішні івенти, колаборації, а отже, повернулися до активного стимулювання продажів.
Упродовж 2023 року ми, в Adsapience, спостерігаємо зростання за всіма типами сервісів – проєкти стають більш нестандартними й об’єднують різні напрями. Це дає нам упевненість у зростанні та розвитку й у 2024 році. Рік, у який ще більше значення матиме швидкість прийняття рішень, а бюрократичні тендерні процедури часом працюватимуть на кращий результат. Тому вже зараз ми прагнемо до більшої гнучкості, щоб змінюватися, і діяти відповідно до нинішнього темпу.
Не менш важливою є креативна складова проєктів, адже з кожним роком споживач стає дедалі чутливішим до якості комунікацій. Аби продовжувати ефективно працювати на ринку тут і зараз, ми маємо бути на часі. Тож намагаємось інтегрувати соціальну відповідальність у кожен проєкт, поєднуючи бізнес-цілі з наміром розвивати суспільство та економіку.
Ми, як і наші клієнти, обережні в прогнозах, адже ринок переповнений несподіванками. Проте ми, в Adsapience, впевнені у своїх силах. Разом з нашими клієнтами та командою ми навчилися швидко адаптуватись, перевдягатись у стрибку, втілювати водночас яскраві й ефективні проєкти, залишаючись у контексті поточних умов. Ми віримо, що в такий спосіб продовжимо зростати, розвивати інших та наближати нашу Перемогу.
 
Олександр Микитенко, CEO MEX a member of Havas
Не зважаючи на війну, у 2024 році ринок зросте у середньому не менше, ніж на 20%. Адаптація учасників ринку до нової реальності, інфляційні процеси, реалізація відтермінованих проєктів та зростання рівня суб'єктності персоналу є важливими факторами впливу.
 
 
 
 
 
Вадим Туткевич, генеральний директор групи компаній LEX MARKETING
Ринок маркетингових сервісів України адаптувався до нових реалій в умовах воєнного часу і довготривалого воєнного конфлікту. Переважна більшість компаній оптимізували інвестиції і мінімізували потенційні ризики, з ключовим акцентом на ефективність витрат. На наш погляд у 2024 році ми побачимо подальше поступове зростання ринку МС в цілому (наш прогноз 15%). Ключовими драйверами зростання стануть сегменти Trade marketing та Consumer marketing внаслідок зростання попиту на більш гнучкий, динамічний і контрольований аутсорсинг (в порівнянні з менеджментом власних польових команд і структур), і зростання конкуренції за кінцевого споживача.
 
Анатолій Мельник, General Director SMART Marketing
Наратив від «Скоро всіх переможемо!» поступово змістився до «Нам своє робити». Як і раніше, бізнес працює в умовах невизначеності війни, з незрозумілими довгостроковими перспективами й короткостроковими очікуваннями  потенційних обстрілів/блекаутів. Щось нормально прогнозувати, планувати й, відповідно, вкладати дуже складно. Як результат маємо трейд активації, спрямовані на збільшення продажу зараз; програми лояльності  –- на утримання постійних споживачів;  івенти – робочі, по суті, конкретні, з дотриманням безпекових вимог. Ринок сухий, нудний, прагматичний. Ситуації додає гостроти стійкий кадровий голод, що спричинений відтоком персоналу в більш високооплачувані сфери (наприклад IT) та негативними міграційними процесами. Покращені діаграми фінансових результатів, думаю, можна буде бачити  завдяки інфляційним процесам.
                       
Роман Швець, Managing Partner We'Story Advertising Agency
Після 24.02.2022 рекламний ринок зупинився. До кінця 2022 року зрушень майже не було. До травня 2023 року - ситуація без змін. З травня 2023 клієнти повідомили, що можливе незначне відновлення діяльності. В серпні 2023 почалась робота. Спостерігаємо яскраво виражений ефект відкладеного попиту або пружини, яка була стиснута. Ринок швидко відновлюється, намагаючись наздогнати втрачений час. Прогноз на 2024 оптимістичний - відновлення буде продовжуватись швидкими темпами.
 
Жанна Пустовойт, директор TMSCo
Війна змінює нас, наші підходи, змінює ринки, оголює справжнє, напряму поєднує буденну свідомість з рівнем цінностей та сенсів.
І ринок маркетингових послуг змінюється синхронно з тектонічними змінами у свідомості українського соціуму. Безпека, допомога Армії, благодійність та взаємопідтримка, піклування про здоров’я фізичне та ментальне (без цього не перемогти), а також незламна воля українського народу до перемоги стали ключовими сенсами маркетингових проектів.
Тож тепер, якщо вже івенти – то з глибоким змістом та в безпечному місці. З купою альтернативних планів та мега швидкою реакцією на обставини, що тепер життєво важливо. Якщо комунікація споживачеві лине як пісня, яку не спинити, то звучить та втілюється вона синхронно теперішньому новому наповненню буття нашого кінцевого Клієнта - споживача. Поєднує спільні прагнення брендів та споживачів до найважливішого, допомагає споживачеві в умовах непростої воєнної буденності (в когось значно важчої фронтової, в когось простішої та умовно безпечної тилової). А когось поєднує на відстані з рідним краєм, частиною родини, близькими та друзями, що залишились тут, в Україні.
Проєкти лаконічні, найнеобхідніші, щирі та направлені на найцінніше в умовах війни. Про справжнє.
А серед щоденних справ та діючих проєктів червоним, важливим-терміновим – волонтерство, швидка реакція на потреби наших колег, хто зараз у війську, має честь та сміливість найактивніше наближати мир і перемогу.
Ринок змінився, адаптувався, оптимізувався та продовжує дбати про свій розвиток для нашої спільної перемоги. На нашу непохитно та водночас обережно оптимістичну думку, ринок маркетингових сервісів і далі продовжить поступове відновлення, але все ж буде ще далеким до показників, які мали місце до турбулентних років пандемії та повномасштабного вторгення росії. А наскільки  інтенсивно він відновлюватиметься, залежить від того, як швидко ми всі разом рухатимемось до перемоги.

Вікторія Гречок, New Business Director Pulse
Як і минулого року, в 2023 у клієнтів в пріоритеті проєкти, що стимулюють продажі та дають швидкий результат. Разом з тим, з’явилось  планування активностей і на більш тривалий період (півроку, рік). Дуже надихає, що відновилась реалізація проектів у Харкові та на півдні України. Але зараз, як ніколи раніше, гостро відчувається нестача чоловічого польового та промо персоналу, особливо в прифронтових регіонах. Соціальна складова є актуальною у багатьох проєктах. 2023 рік показав  поступове відродження ринку та розморожування бюджетів у великих гравців. Сподіваємось, що у 2024 році ця тенденція збережеться. Але, стрімкого зростання ринку все ще не очікуємо.
 
Роман Некрасов, CEO AMS BRIK
Дуже приємно констатувати факт поступового відновлення обсягів ринку маркетингових сервісів, маємо і передумови до зростання в 2024 році.
Споживча активність що спостерігається в останні пів року, не залишає іншого варіанту виробникам товарів і послуг як боротися за лояльність своєї ЦА, формувати додаткові цінності, утримуючи і без того зменшену долю ринку.

Попри всі виклики сьогодення, страшну війну та втому, працюємо та робимо все що в наших силах, задля майбутнього, життя на Українській Землі!
 
 
***
Міжнародна Асоціація Маркетингових Ініціатив (МАМІ) www.mami.org.ua — офіційна галузева організація ринку маркетингових сервісів. Створена 19 травня 2006 року.
Мета Асоціації — сприяти високому розвитку рекламного бізнесу, стимулювати конкуренцію і поліпшити професійний рівень компаній, які використовують маркетингові послуги.
МАМІ здійснює ряд проектів: публікує прогнози розвитку ринку, проводить дослідження, складає рейтинги агентств маркетингових сервісів по креативності та доходам, організовує освітні заходи для початківців і досвідчених фахівців галузі та багато іншого.