Обсяг ринку маркетингових сервісів: підсумки 2018, прогноз 2019

Завершення року - той самий момент, коли усвідомлюємо, які подарунки за рік зробили ми собі самі, і що нас чекає у наступному році. А отже, час підвести підсумки і визначити, з яким настроєм ми скажем 2018 «Бувай!», і наскільки довгим буде на віш-лист на 2019.

Загальний настрій 2018: відновлення триває!

    Підсумки 2018 Прогноз 2019
Маркетингові сервіси Скорегований Обсяг 2017р., млн грн. Обсяг 2018р., млн грн. % зміни 2018 до 2017 Обсяг 2019р., млн грн. % зміни 2019 до 2018
Обсяг ринку МС, ВСЬОГО 4 548 5 321 17% 6 295 18%
У тому числі:          
Trade marketing (Мерчандайзинг, Trade promo, Програми мотивації та контролю персоналу) 1 700 1 955 15% 2 248 15%
Loyalty marketing  (Mailing, DB management, Contact-Center) 850 935 10% 1 029 10%
Consumer marketing 950 1 140 20% 1 368 20%
Event Marketing and Sponsorship 920 1 150 25% 1 495 30%
Non-standart communications (life placement, ambient media) 128 141 10% 155 10%
 
Позитивний тренд пожвавлення ринку триває вже третій рік поспіль. Стабільні 17% відсотків приросту у 2018 році, начебто, виглядають як інфляційний коефіцієнт, але об’єктивно кількість проектів помітно збільшилась. Значуща цифра +25% в Event Marketing, якій не має прямого впливу на продажі, свідчить про те, що компанії не виживають, а живуть, при чому яскраво і весело, даруючи емоції та свято споживачам. Зріст у «непрактичних» напрямках – найкращий показник загального настрою бізнесу.

Consumer Marketing додав +20%, покупці ефективно реагують на діалог с виробниками, споживчі інтереси та варіабельність вибору також активізувались.

Але сама механіка проектів стала іншою, що дозволяє мінімізувати витрати на технічну сторону проекту, та сфокусуватися на суті та мотивації. Дуже влучний коментар від Наталії Боярчук, Керуючого партнера Adsapience: «Рекламний ринок демонструє стійке зростання не тільки за рахунок інфляції. Ми бачимо попит на якісні заходи і experientialmarketing, що дедалі зміцнюється. Очевидним є запит на велику продуманість і стратегічність при розробці ідей. Клієнти цілеспрямовано шукають максимальну віддачу від вкладених коштів, тому все частіше вибирають більш легко вимірюваний діджитал канал для комунікації зі споживачем. В унісон зі зростаючою популярністю біг дата, збільшується важливість рішень, побудованих на вивірених інсайтах, тому важливі дані і аналітика, як змінюються патерни поведінки шопперів і консьюмерів. У трейді надалі спостерігаємо головний тренд - оптимізація бюджетів за допомогою автоматизації процесів».
 
Сумарний обсяг ринку у 2018 році склав 5 321 млн. грн., що на 17% більше у порівнянні з 2017.

І ще кілька важливих цитат від експертів про рік минулий:
  • Емоції вартують бюджету!
    Світлана Гукова, Операційний Директор TWIGA'GO!: «Приємно спостерігати, як бренди в Україні стають сміливішими, виходять за рамки, пропонують споживачам новий емоційний досвід. У сьогоденні тільки раціональне не працює, особливо для молоді – вони потребують живого, неформального контакту з брендом».
  • Фінальний вплив вирішальний!
    Наталія Крисько, директор ARR: «Традиційні методи впливу на рішення покупця в ритейлі стали ще більш  ефективними в поєднанні з сучасними технологіями комунікації. Діджитал допомагає нам легко і недорого привести споживача в місце покупки, заінтригувати, зацікавити. Але жива увага промоутерів, персоналізований діалог, людський контакт є вирішальними щодо покупки. В 2018 ми відчули зріст попиту на ці напрямки, тобто компанії орієнтуються не тільки на довгострокову комунікацію, а й на продаж «тут і зараз».  Вважаю, цей тренд триватиме й наступні декілька років». 

Прогноз на 2019: кількість чи якість?
Оскільки ринок маркетингових послуг залежить від політичної та економічної ситуації в країні, прогнози експертів доволі обережні, і це зрозуміло. Але в одному топи галузі згодні: рух уперед почався. Навіть якщо бюджетні настрої будуть стриманими, попит на майстерність, експертизу, креатив вже не зупинити. І бізнес, і агентства прагнуть розвитку, тож проекти-мікси на стику різних механік, інтеграція, гнучкість, іноваційність – цей тренд стане  головним у 2019.  Сергій Старуш, CEO Media Arts Group Ukraine, коментує: «Все складніше визначати межі сервісів - проекти стають багатоплощинними, інтегрованими. Відповідно, набагато складніше чітко визначити бюджети за видами сервісів». 
 
Щодо розподілу активності по дисциплінам, Вікторія Гречок, Client Service Director RAM 360 Agency висловила свою думку: «Ми не прогнозуємо великого зростання в Trade і Loyalty marketing, бо коли поліпшується ситуація на ринку, інвестиції в трейд призупиняються – там вже все добре :) В такій ситуації істотно зростає Consumer marketiпg і Event Marketing/ Sponsorship. На даний момент це пов'язано з розвитком фестивальної культури в Україні - з'являються нові фестивалі, вже існуючі стають більш масштабними (яскравий приклад цього року - це AtlasWeekend). Оскільки це відмінна площадка для consumerexperience, все більше брендів будуть інтегруватися в такого роду івенти».
 
Свою точку зору на наступний рік пропонує Володимир Зборовський, Директор Havas Engage Ukraine: «Ріст нашої галузі вже декілька років поспіль опереджає ріст економіки України в цілому, сподіваємось, так буде і надалі. Та прогноз бізнесу на наступний рік доволі обережний. Сподіватись на стрімкий ріст у 2019 не варто, однак, аналізуючи настрій та плани наших клієнтів, не бачимо передумов до спаду, та можемо говорити про зміцнення ринку». Макроекономічний погляд на події 2019 доповнює обережний прогноз Романа Швеця, Керуючого партнера We'Story Advertising Agency: «Є вірогідність появи "чорного лебедя" як наслідок політичних та економічних змін після виборів влади у 2019 р. Оптимістичний прогноз може змінитися на песимістичний - не виключається значне сповільнення росту ринку або навіть його нове падіння». 
 
Підсумкову позицію висловимо словами Марії Дахлалла, CEO All Motion Group: «Американські гірки продовжуються. Ми настільки звикли до різких змін у політичній та економічній дійсності нашої країни, що в рейтингу гнучкості точно займаємо високу позицію. У 2018 настрій суспільства був у нормі і наша галузь показала стабільне зростання. Якщо 2019 рік буде неспокійним, то зростання ринку знову може сповільнитися. Хоча певна тактика для кризових ситуацій вже вироблена у всіх учасників ринку, і істотного (як в 2014) зниження активності брендів ми не очікуємо. Швидше відбудеться перерозподіл витрат з одних інструментів на інші».
 
Отже, загальний прогноз на 2019 експертів ринку та керівництва МАМІ балансує між обережним та оптимістичним.  Новий рік, новий виклик потребує від кожного з нас ще більше майстерності, креативності, та вміння співпрацювати, бо тільки ці якості у будь якому році не втрачають своєї цінності та ефективності.